14. december 2010

Vacciner dit immunforsvar

KROPPENS EGEN VACCINE

Forskere fra BRIC på Københavns Universitet har fundet ud af at kroppen kan lave sin egen vaccine, som booster immunforsvaret og beskytter mod kroniske betændelsestilstande. Forskernes resultater kan have afgørende betydning for udvikling af ny medicin og er netop publiceret i det anerkendte tidsskrift Journal of Clinical Investigation*.

Vores immunforsvar fungerer som en vagthund og beskytter os mod infektioner. Men nogle gange går det galt og vagthunden retter sit bid mod kroppens egne celler og funktioner, eller reagerer imod harmløse ydre påvirkninger, som pollen eller bestemte fødevarer. I sådanne tilfælde kan der opstå en kronisk betændelsestilstand (kronisk inflammation) i forskellige væv, som det sker ved sygdomme som leddegigt, sklerose og allergisk astma.

Forskerne fra Biotech Research and Innovation Center (BRIC) på Københavns Universitet har nu fundet ud af, at det lille protein, kp7, som er en del af kroppens kollagen-protein, fungerer som en vaccine mod kronisk inflammation. Opdagelsen har store perspektiver, da kroniske inflammationssygdomme udgør størstedelen af alle kroniske sygdomme i den vestlige verden. Det langsigtede mål er at udvikle et nyt lægemiddel, der kan bruges som vaccine til at forebygge videre udvikling af sygdommen hos patienter med en kronisk inflammationssygdom.

Nyopdaget beskyttende protein

Proteinet kp7 virker ved at aktivere kroppens såkaldte T-dræber celler, som er en del af vores immunforsvar. Man har igennem et stykke tid vidst, at T-dræber cellerne er med til at forhindre kronisk inflammation, men man har ikke vidst, hvordan små proteiner som kp7 kan aktivere cellerne.

- Det er et helt nyt og afgørende fund, at kroppen selv kan producere et protein, som kan aktivere T-dræber cellerne og beskytte mod kronisk inflammation. Forsøg med syntetiske stoffer er hidtil slået fejl, men nu hvor vi kender strukturen på kroppens egen vaccine, har vi mulighed for at efterligne den og dermed udvikle en ny behandling, siger professor Shohreh Issazadeh-Navikas, der er gruppeleder i afdelingen for Neuroinflammation på BRIC. Forskerne har vist, at kp7 virker som en vaccine i biologiske sygdomsmodeller for sklerose, leddegigt, allergisk astma og hudinflammation.

kp7-vaccinen forhindrer kronisk inflammation i sygdomsmodeller for sklerose, leddegigt og allergisk astma. En celletype kaldet antigen-præsenterende celler (APC) optager kp7 molekylerne og præsenterer dem via en sender til en modtager på T-dræber cellerne, som aktiveres og forhindrer kronisk inflammation I forskellige organer.

Udvikling af ny medicin

Forskerne gjorde den banebrydende opdagelse, da de ledte efter et protein, som man mener, forårsager leddegigt. I stedet fandt de kp7 – det lille protein der virker beskyttende.

- Proteinet er af stor generel betydning, for ved at vække ens eget immunforsvar beskytter kp7 ikke kun mod én type sygdom, men en hel række af sygdomme, siger Shohreh Issazadeh-Navikas. - Det er oplagt at prøve at udvikle et lægemiddel baseret på vores resultater og vi har netop ansøgt om forskningsmidler sammen med en gruppe af dygtige forskere og udviklere fra både forskningsinstitutioner og industrien.

Behandling af sukkersyge og kræft

Yawei Liu fra Shohreh Issazadehs laboratorium har arbejdet sammen med forskere fra Sverige og Tyskland om at identificere kp7. Forskerne arbejder i øjeblikket på at undersøge om proteinet også kan have betydning for behandling af andre inflammatoriske sygdomme som sukkersyge (type I), hvor kronisk inflammation er en medårsag til at de celler som producerer insulin ødelægges. Kp7 kan desuden have potentiale som kræftbehandling:

- Når kroppens T-dræber celler bliver aktiveret, kan de mærke, at kræftceller ikke er normale og vil slå dem ihjel. Hvis man ved hjælp af en vaccine kan aktivere T-dræber celler og få dem til at slå kræftceller ihjel, er det yderst interessant. Det vil være en meget specifik og skånsom behandling, da kroppens raske celler ikke bliver påvirket, siger Yawei Liu.

*Liu et al, J Clin Invest, Dec 2010.

Professor Shohreh Issazadeh-Navikas, PhD
Biotech Research & Innovation Centre (BRIC)
Tlf. 35 32 56 49, mobil 46 760 220 649
Mail: