17. november 2011

Kræftforskere med iværksætterånd vinder ny innovationspris

ÅRSFEST

For første gang nogensinde uddeler Københavns Universitet Innovationsprisen. Prisen er et skulderklap til den universitetsforskning, der skaber enestående resultater gennem samarbejde med erhvervslivet. Prismodtager er professor Kristian Helin og hans forskergruppe, der arbejder med nye former for kræftbehandling. Prisen bliver overrakt ved universitetets årsfest fredag den 18. november.

De tre prismodtagereEvnen til at se det kommercielle potentiale i en god idé udløser nu Københavns Universitets første innovationspris. Prismodtagerne er professor Kristian Helin, lektor Jesper Christensen og lektor Paul A.C. Closs. De er et tydeligt eksempel på, at der ikke nødvendigvis eksisterer et modsætningsforhold mellem grundforskning og anvendt forskning.

- Selvom vi til dagligt er langt fra patienterne, er ambitionen, at vores forskning kan bidrage til udviklingen af nye typer kræftbehandling. Her spiller innovation og samarbejde med både klinikere og erhvervslivet en afgørende rolle, fortæller professor Kristian Helin, som står i spidsen for den prisvindende forskergruppe fra BRIC, og tilføjer:

- Vi er meget stolte over at modtage Innovationsprisen. Vi håber, at vi kan være med til at inspirere andre danske forskere til at se, at man kan være blandt verdens førende grundvidenskabelige forskere inden for sit felt og samtidig udføre forskning med potentiel kommerciel værdi.

Allerede i 2006 opdagede forskergruppen nogle nye enzymer med betydning for udviklingen af kræft. Disse opdagelser blev patenteret af Københavns Universitet, og ledte forskerne til at starte firmaet EpiTherapeutics, der forsker i kræftbehandling inden for det epigenetiske område. Firmaet har en række private investorer og har indgået en aftale med den amerikanske farmaceutiske gigant Abbott.

Fra kobling til acceleration

Årets prismodtagere er et tydeligt eksempel på en succesfuld kobling mellem forskning og forretning - en kobling som forskningspolitisk chef i Dansk Industri og medlem af Innovationsprisens jury, Charlotte Rønhof, gerne ser flere af i fremtiden:

- Universitetet rummer alle muligheder for at skabe innovation, der virkelig rykker noget. Fremragende forskning skal hele vejen derud, hvor den rammer konkrete behov i virksomhederne - enten fordi man forsker sammen, eller ved at forskningen efterfølgende finder vej til brug for konkrete løsninger. Begge typer samarbejde skal Innovationsprisen være med til at accelerere.

Innovationsprisen bliver uddelt ved universitetets årsfest fredag den 18. november under overværelse af Hendes Majestæt Dronningen.

Flere markante prismodtagere ved årsfesten

Traditionen tro vil årsfesten også være stedet, hvor en række prominente doktorer og æresdoktorer bliver udnævnt, og dygtige studerende modtager medaljer. Endelig bliver også vinderne af universitetets undervisningspris 'Årets Harald' og 'Den Internationale Studiemiljøpris' kåret.

Den Internationale Studiemiljøpris 2011

Prisen går til det Farmaceutiske Fakultet med studieleder og professor Helle S. Waagepetersen i spidsen. På det Farmaceutiske Fakultet arbejder man bevidst med at fastholde de internationale studerende ved at oplyse dem om deres karrieremuligheder. De konkrete aktiviteter går både på viden om dansk kultur og arbejdsmarkedsforhold - og direkte virksomhedskontakt.

Vinderen af undervisningsprisen, "Årets Harald", offentliggøres på dagen.

I alt 8 internationale æresdoktorer fra både Europa og USA vil også blive udnævnt ved festen sammen med 24 danske doktorer. Endelig modtager i alt 9 studerende medaljer for deres besvarelse af årets prisopgaver.

Professor Kristian Helin
BRIC - Biotech Research & Innovation Centre