9. oktober 2014

Dansk forsker modtager den britiske pris Suffrage Science Heirloom

PRIS

Anja Groth, lektor og gruppeleder ved Biotech Research & Innovation Centre (BRIC), Københavns Universitet, er kommet i fornemt selskab med modtagelsen af den britiske pris, Suffrage Science Heirloom, som hædrer ledende kvinder inden for videnskaben, deres bedrifter og deres evne til at inspirere. Prisen anerkender Anjas egen bedrift som forsker og kvindelig gruppeleder samt hendes vilje til at bane vejen for yngre kvinder.

Inspireret af kvindelige stemmeretsforkæmpere fejrer den britiske Suffrage Science 100 år med kvindelige pionerer inden for alle typer af videnskab. Hvert år modtager et antal exceptionelle kvinder inden for videnskaben et skræddersyet arvesmykke, Suffrage Science Heirloom smykket, en tradition der går tilbage til den britiske kvindekamp. Efter at have haft arvestykket i to år, lader hver modtager arven gå videre til en yngre kvinde som de mener særligt fortjener anerkendelse, og for at opfordre dem til at gøre deres vej mod toppen. I år har Professor Edith Heard, Institut Curie, Paris og modtager i 2012, normineret Anja Groth for hendes bidrag til naturvidenskaben.

Anja Groth

Gruppeleder og lektor ved BRIC, Anja Groth

Stor rollemodel for kvindelige forskere

- Ud over at være en førsteklasses biokemiker, er Anja en fremragende kommunikator, teamleder og mor. Hun burde være en stor rollemodel for kvindelige forskere, og jeg er meget stolt over at viderebringe min Suffrage Science Heirloom til hende, forklarer Edith.

- Jeg er meget beæret over at modtage dette ‘arvestykke’ og blive inkluderet sammen med de mange fascinerende kvinder der før har modtaget prisen. Desuden kommer den jo med et ansvar om at involvere sig og leve op til idealet fra Suffrage kvinderne der kæmpede en hård kamp for anerkendelse og stemmeret, fortæller Anja.

Baner vejen for andre

Og netop involvering og leve op til idealet står Anjas hjerte nært i hendes daglige arbejde som forsker og gruppeleder i en forskningsverden hvor der stadig er mangel på kvinder i ledende positioner.

- Livet som forsker kombineret med småbørn kan være en stor udfordring. Det er derfor særdeles vigtigt, at vi iværksætter initiativer som gør det muligt for kvinder at kombinere familie og karriere. Et job som forsker er jo attraktivt. Dagsordenen sætter man selv, og man har en stor fleksibilitet i hverdagen som mange andre jobs ikke har. Jeg ser mange talentfulde og karrieredrevne kvinder i mit laboratorie, og jeg er sikker på, at de ønsker at forfølge en uafhængig forskerkarriere. Hvis vi gør mere for at i mødekomme kvinders behov for fleksibel infrastruktur som fx børnepasning, vil vi gøre deres valg af en forskerkarriere mere attraktivt og vejen til succes lettere, afslutter Anja.

Overdragelsen af Suffrage Science Heirloom smykket finder sted ved en ceremoni på Science Museum’s Dana Centre i London den 9. oktober 2014.