26. juni 2015

Danskere kortlægger vigtigt enzym i kampen mod kræft

ENZYM

Forskere fra Københavns Universitet har fundet ud af, hvad der styrer et enzym, som spiller en central rolle i, hvordan kræfttumorer vokser. Det kan få stor betydning for fremtidig kræftbehandling.

Danske forskere fra Københavns Universitet har fundet ud af, hvad der kontrollerer et enzym, der medvirker til, at kræfttumorer vokser. Det kan på sigt få stor betydning for kræftbehandling og er netop beskrevet i en artikel i det internationalt anerkendte tidsskrift Nature Communications.

Enzymet hedder ADAM17 og er med til at fremme vækst i cellerne.

"ADAM17 er meget vigtig for, at en kræfttumor kan vokse. Det fungerer som en slags molekylær saks, der klipper molekyler fri fra celleoverfladen, som så øger cellevæksten. Problemet er, at i kræftceller er denne vækst overaktiveret, og derfor vokser kræften hurtigt og ukontrollabelt", fortæller Sarah Dombernowsky, der er postdoc i lektor Marie Kveiborgs forskningsgruppe på Biomedicinsk Institut & BRIC, Københavns Biocenter.

Forskere verden over har derfor længe interesseret sig for, hvordan man kan bremse ADAM17 og dermed forhindre kræfttumorers vækst. Man har eksempelvis forsøgt at hæmme processen med forskellige stoffer, men problemet har været, at man med disse stoffer også har bremset andre vigtige sakse. Patienterne fik derfor en række svære bivirkninger.

Derfor er det afgørende, at Sarah Dombernowsky og hendes kolleger nu har fundet en mekanisme, der kontrollerer ADAM17.

ADAM17 hjælper med vækst - men desværre også kræftvækst. Derfor er det vigtigt at kunne hæmme den.

Kræfttumoren kan ikke vokse

"Vi har fundet ud af, at proteinet PACS-2 spiller en stor rolle i, hvordan ADAM17 transporteres rundt i cellerne. ADAM17 bevæger sig ud og ind af cellen, men skal være på overfladen for at kunne klippe og dermed fremme vækst. Vi har vist, at uden PACS-2 returnerer ADAM17 i mindre grad til cellens overflade, men bliver i stedet nedbrudt", fortæller Sarah Dombernowsky.

Dermed kan ADAM17 ikke hjælpe med at få kræfttumoren til at vokse, og det giver en fundamental viden, som på sigt kan bruges til at skabe en bedre kræftbehandling.

"Man har forsøgt at udvikle en pille, der hæmmer ADAM17, men patienterne blev syge af bivirkningerne, fordi andre lignende enzymer også blev hæmmet. Hvis du hæmmer PACS-2, kan du i princippet alene skrue ned for ADAM17, og derved burde du kunne hæmme kræfttumorens vækst", siger Sarah Dombernowsky.

Marie Kveiborgs gruppe er nu gået i gang med dyreforsøg for at se effekten af ADAM17-hæmningen.

"Vi tester nu på mus, om kræftvæksten sker i et langsommere tempo, og det er vores klare forventning, at det gør den. På sigt vil vi gerne udvikle noget, der gennem PACS-2 kan finjustere ADAM17, så det kan indgå i en mere målrettet kræftbehandling", siger Sarah Dombernowsky.

Du kan læse artiklen i Nature Communications her

Kontakt: