1. juni 2015

Hæderspris for cancerforskning til Jesper B. Andersen

Kræftens Bekæmpelse uddeler hvert år Juniorforskerprisen til en eller to unge forskere under 40 år, der har ydet en særlig indsats inden for dansk kræftforskning. Formålet er at inspirere unge talenter og udvikle næste generation af kræftforskere.

I år tildeles en ud af to priser til Lektor Jesper B. Andersen fra Biotech Research & Innovation Centre (BRIC) ved Københavns Universitet som forsker i lever- og galdevejskræft

Lever- og galdevejskræft – behov for bedre behandlinger

Jesper B Andersen, 39 år, modtager juniorforskerprisen for sin lovende forskning i lever- og galdevejskræft. Sammen med sit forskerteam undersøger han cellernes arveanlæg og ser bl.a. efter mutationer i cellerne som kan afsløre, hvilke undertyper af lever- og galdevejskræft, der er tale om.

-Lever- og galdevejskræft kan bestå af flere forskellige sygdomstyper som kræver forskellig behandling. Forskningen starter i laboratoriet, hvor vi undersøger kræftceller og leder efter særlige tegn, der kan hjælpe os med at dele patienterne op i forskellige grupper, som skal have hver sin specifikke behandling. Det er vigtigt, fordi den behandling, vi kan tilbyde i dag, desværre ofte er ret begrænset og ikke giver den bedste overlevelse, fortæller Jesper B Andersen.

Jesper B. Andersen er uddannet i molekylær biologi ved Århus universitet og rejste derefter til USA og fortsatte sin forskning ved flere førende amerikanske universiteter og på National Cancer Institute. Det blev til 11 års forskning i USA, før han sidste år vendte hjem til Danmark, hvor han blev udnævnt til gruppeleder ved Biotech Research & Innovation Centre (BRIC) ved Københavns Universitet. Han har opbygget et stort internationalt netværk, som indbefatter forskere over det meste af verden, og han har tidligere modtaget en lang række priser for sin forskning.

Om Kræftens Bekæmpelses juniorforskerpris siger han:

- Det er en meget stor ære for mig, at modtage denne pris fra Kræftens Bekæmpelse, ikke mindst for den anerkendelse, den giver mig. Da jeg har været uden for Danmark i mange år, så er det specielt bekræftende for mig at vide, at det arbejde vi laver i laboratoriet giver mening og er blevet bemærket herhjemme. Når jeg ser på listen over tidligere modtagere af kræftens Bekæmpelses Juniorforskerpris, så er det jo et flot selskab. Mange tak til mit laboratorium og mine mange kolleager.

Den ny generation af kræftforskere

Jesper B Andersen tilhører ifølge formand for Kræftens Bekæmpelse Frede Olesen næste generation af topforskere:

- Jesper B Andersen har som forsker både i USA og i Danmark formået at markere sig internationalt med sine spændende forskningsresultater. Han er en meget dedikeret forsker, som kan være med til at give os en bedre forståelse for mekanismerne bag lever- og galdevejskræft. Her er tale om en kræftsygdom, hvor vi virkelig har behov for fremskridt og udvikling af en mere skræddersyet behandling, så vi kan give patienterne håb om en bedre overlevelse end i dag, siger Frede Olesen.