2. december 2016

Ny behandling af blodkræft skal slukke for kræftproteiner

nyt projekt

Et nyt dansk forskningsprojekt skal skabe skræddersyede behandlingsmetoder til patienter, som rammes af kræfttyperne knoglemarvskræft, akut myeloid leukæmi og akut lymfatisk leukæmi. Innovationsfonden investerer 16 millioner kr. i projektet.

Langtfra alle danske patienter med kræfttyper som knoglemarvskræft, akut myeloid leukæmi og akut lymfatisk leukæmi bliver helbredt. Samtidig giver den nuværende behandling anledning til mange bivirkninger og leder ofte kun til midlertidig forbedring for den enkelte patient. Derudover udgør behandling og pleje af patienter, som rammes af disse kræfttyper, en stor socioøkonomisk byrde for samfundet.

Et nyt forskningsprojekt har derfor til formål at udvikle nye behandlingsmetoder rettet mod enzymerne NSD2, NSD1 og NSD3, som ofte er involverede i udviklingen af disse kræfttyper.

Potentialet for de nye lægemidler er stort, da prækliniske og kliniske forsøg har vist, at øget aktivitet af NSD-proteiner kan forårsage kræft, og at denne aktivitet er nødvendig, for at kræftcellerne kan overleve.

Derfor sigter projektet efter at finde eller udvikle stoffer, som kan hæfte sig til NSD-enzymerne på en måde, så disse bliver slukket. Disse stoffer forventes ligeledes at føre til færre bivirkninger. Målet med projektet er derfor at udvikle en skræddersyet kræftbehandling, som vil øge helbredelsesgraden for de berørte patienter i stedet for blot at tilbyde midlertidig bedring, som vi ser i dag.

Projektet har to partnere, som i tæt samarbejde og med komplementerende kompetencer vil arbejde for, at projektet bliver succesfuldt. BRIC, Biotech Research and Innovation Centre, ved Københavns Universitet er international førende inden for forskning i disse enzymers rolle i udvikling af kræft.

Den anden partner, biotekselskabet Nuevolution, har udviklet en enestående patentbeskyttet platform til at identificere nye lægemiddelkandidater. Nuevolution har endvidere stor erfaring med at bruge platformen i lægemiddelforskningen fra samarbejder med store farmaselskaber samt fra Nuevolutions egne interne programmer.

Det unikke i partnerskabet er kombinationen af BRICs kræftekspertise og produktion af høj kvalitet proteiner, samtidig med at Nuevolution ligger inde med en særlig teknologi, som ikke ret mange industrier har adgang til.

- Jeg er superglad for den investering, vi har fået fra Innovationsfonden, der muliggør, at vi kan samarbejde med én af verdens ledende biotekvirksomheder, som kan identificere nye lægemidler. Uden denne investering var dette ikke muligt, udtaler professor Kristian Helin, direktør for BRIC.

- Vi er begejstrede for det nye samarbejde med Kristian Helin og hans gruppe, der er verdensførende inden for kræftbiologi og histon-methyltransferaser. Chemetics har allerede med succes identificeret hæmmere til flere klasser af epigenetiske enzymer, herunder histon-metyltransferaser, siger Thomas Franch, forskningsdirektør i Nuevolution, og fortsætter:

- Nuevolution søger at realisere medicin, som er optimalt tilpasset den enkelte patient, inden for kræftbehandlingen, og samarbejdet med Kristian Helins gruppe har netop dette sigte.