10. januar 2017

Patienters egne celler skal anvendes i kampen mod kræft

nyt projekt

I Danmark er chancen for at overleve kræft blandt de dårligste i Europa, og nu vil et nyt projekt udvikle skræddersyet medicin i kampen mod kræft. Kræftpatienter skal kunne behandles med langt større nøjagtighed end set før ved at anvende patienternes egne celler til at identificere den bedst mulige behandling. Innovationsfonden bevilger 15 millioner kr. til projektet.

Når kræftceller spreder sig fra den primære tumor til andre dele af kroppen, kaldes det metastaser. Metastaser er yderst komplekse, og ofte reagerer patienter med den samme kræfttype ikke ens på behandling.

Dette nye projekt vil etablere en skræddersyet medicinsk tilgang til at identificere effektive behandlingsmuligheder for individuelle kræftpatienter med metastaser og involverer et allerede etableret klinisk program på Rigshospitalet, hvor molekylerne fra patientens egen kræfttumor bliver analyseret.

Dette prækliniske program for skræddersyet kræftmedicin vil muliggøre præscreening af lægemidler for at identificere den optimale behandlingsstrategi for den enkelte patient ved at anvende patientens egne celler, som er blevet dyrket i laboratoriet og testet med en række potentielle anti-kræftlægemidler.

Ved netop at anvende patientens egne celler i samspil med den molekylære analyse og dermed skabe en individuel behandlingsstrategi håber holdet bag projektet også at udvikle en platform for fremtidig udvikling af nye og målrettede lægemidler i samarbejde med lægemiddelindustrien.

"Med denne bevilling fra Innovationsfonden har vi mulighed for præcist at matche patienter med den behandlingsmulighed, som har den bedste chance for at standse deres kræft i at udvikle sig. For alt for mange patienter med metastaser er behandlingen ikke effektiv, og bivirkningerne kan være traumatiske. Vi er utrolig glade for at få muligheden for at tilbyde patienter den mest effektive behandling og lære mere om, hvorfor noget medicin virker for nogle, men ikke i alle situationer", siger Janine Erler, professor ved Biotech Research & Innovation Centre (BRIC), Købehavns Universitet.

Projektet, som vil være baseret på BRIC og Rigshospitalet, er i tæt samarbejde med de farmaceutiske virksomheder AstraZeneca, Roche A/S og MSD. BRIC bidrager med stor ekspertise i forskningen af metastaser, mens holdet på Rigshospitalet har bred viden og erfaring i at føre forskningsresultater direkte ind i klinikken til de berørte patienter. De farmaceutiske partnere bidrager med deres adgang til et bredt register af anti-kræftmedicin samt deres langvarige erfaring inden for forskning og innovation.

Kræfttumoren fra hver enkelt patient vil anvendes til molekylær analyse samt til celle- og tumordykning i laboratoriet. Den molekylære information vil anvendes til at afgøre, hvilken familie af lægemidler der skal bruges til at teste på patientens celler og tumorer. Resultaterne af disse lægemiddeltest vil derefter overføres direkte til patienten for dermed at kunne afgøre, hvilke effektive behandlinger der bør administreres til patienten. Derudover vil de laboratoriedyrkede celler og tumorer også blive anvendt til yderligere biologiske studier og lægemiddelstudier, og projektet vil udvikle en platform til fremtidig udvikling af lægemidler samt test af disse. (Illustrationen er tilpasset fra Creixell et al, 2012, Nature Biotechnology)