1. marts 2018

EliteForsk-pris til banebrydende forskning i cellehukommelse

EliteForsk-pris

Uddannelses- og Forskningsministeriet hædrer hvert år nogle af Danmarks dygtigste forskere med EliteForsk-priserne. I år modtager professor Anja Groth fra BRIC prisen for sin forskning i cellers hukommelse.

En fremragende forskning i international særklasse. Det er et af kriterierne for at modtage den prestigefyldte EliteForsk-pris. Prisen bliver hvert år uddelt af Uddannelses- og Forskningsministeriet til nogle af Danmarks dygtigste forskere, og i år går en af priserne til professor Anja, BRIC (Biotech Research and Innovation Center), som har spillet en stor rolle med sin skelsættende afdækning af de epigenetiske mekanismer, der styrer cellehukommelsen.

”Jeg er meget glad for den anerkendelse, som følger med denne pris i forhold til vores arbejde. Vi har fået stor international synlighed, så derfor er det også dejligt med en national anerkendelse. Det kommer til at få positiv betydning for vores forskning i fremtiden”, siger professor Anja Groth og tilføjer, at den økonomiske anerkendelse blandt andet skal bruges til at udvikle nye innovative værktøjer, som forskerne kan bruge til at angribe problemstillinger omkring cellulær hukommelse ud fra nye vinkler og strategier.

Opdagelsen af molekylær mekanisme kan være våben mod kræft
Anja Groth forsker i epigenetisk cellehukommelse med fokus på de molekylære mekanismer. Hun undersøger, hvordan celler kan huske, hvad de er, når de deler sig. Når en celle deler sig, er det vigtigt, at den deler sig korrekt, så den for eksempel ikke bliver til en kræftcelle. Hvis der er fejl i cellens hukommelse, kan det derfor resultere i komplekse sygdomme.

Anja Groths forskning viser, hvordan cellen husker at sende et særligt protein hen til DNA-skader. Kræftceller deler sig ofte og får mange DNA-skader. Hvis skaderne ikke repareres, vil cellerne dø, og derfor er kræftceller afhængige af at blive repareret. Den molekylære mekanisme, der er med til at reparere cellerne, udgør dermed et vigtigt mål for ny kræftbehandling.  Hendes opdagelse blev i 2016 publiceret i det prestigefyldte videnskabelige tidsskrift Nature, og Anja Groth og hendes forskergruppe fik patent på den samme år. Forhåbentlig kan den bruges til at udvikle nye behandlinger.

”Vi har et stærkt fokus på grundforskning. Da vi i 2016 identificerede et muligt nyt target i form af proteinet TONSL, fik vores arbejde imidlertid også et translationelt perspektiv. Det er en interessant proces, for det er en helt anden måde at arbejde på. Lige nu prøver vi i samarbejde med forskere i på NNF Center for Basic Metabolic Research at udvikle en hæmmer af proteinet og skabe fundament for en start-up virksomhed, der forhåbentlig kan udvikle behandlingsformer til gavn for patienter og samfund i fremtiden”, siger Anja Groth.

Et slag for flere kvinder i forskning
Anja Groth har i flere sammenhænge været en aktiv fortaler for at fremme kvinders virke i forskning. I 2014 modtog hun den britiske pris, Suffrage Science Heirloom, som hædrer ledende kvinder inden for videnskaben, deres bedrifter og evne til at inspirere. Hun er engageret i organisationen Greenlight for Girls, som skal inspirere piger i alle aldre til at søge mod de tekniske og naturvidenskabelige fag samt EU-projektet TWIST, der skal styrke bevidstheden om kvinders rolle og repræsentation i naturvidenskaben.

Læs mere om Anja Groth i portrættet, som Uddannelses- og Forskningsministeriet har udarbejdet i anledningen af prisuddelingen her.

Kontakt:

Professor Anja Groth, mail: anja.groth@bric.ku.dk, tlf.: +45 35 32 55 38