1. oktober 2015

Forskere ”indkapsler” kræftceller og forhindrer spredning

Kræftforskning

For en forskergruppe ved Københavns Universitet og the Francis Crick Institute er det lykkedes at “indkapsle” en kræfttumor og dermed forhindre kræftcellerne i at sprede sig. Resultaterne trykkes i tidsskriftet EMBO Reports 1 oktober.

Kræfttumorers evne til at sprede sig til nye steder i kroppen skyldes, at kræftceller kan ”programmere” bindevævsceller (fibroblaster) i området rundt tumoren til at gøre det omkringliggende væv stift. Det stive væv gør det muligt for kræftcellerne at ”hage sig fast”, og dermed kan kræftcellerne sprede sig rundt i kroppen via blodet.

I dette Novo Nordisk fond og Cancer Research UK-støttede projekt, lykkedes det forskerteamet at “reprogrammere” bindevævscellerne i en kræftmodel og dermed forhindre dem i at gøre vævet omkring tumoren stift. Ved at anvende en eksperimentel behandlingsform kunne forskerne holde vævet omkring tumoren sundt, og dermed indkapsle kræftcellerne og blokere deres bevægelse fra tumoren til lunger og lever via blodet.

Forskningsleder og lektor Janine Erler fra BRIC, KU udtaler: “Vi befinder os stadig på et tidligt stadium, men resultaterne er meget lovende. Hvis yderligere forsøg påviser, at denne behandlingsform kan hjælpe patienter, vil vi være på vej til at løse en af kræftforskningens største udfordringer – nemlig hvordan man forhindrer kræft i at sprede sig”.

Medleder på forskningsprojektet Dr. Erik Sahai  fra Francis Crick Instituttet udtaler: “Forskningen kan vise sig at udgøre en ny måde at udnytte vævet omkring kræfttumorers evne til at indkapsle aggressive tumorer og forhindre kræftcellerne i at undslippe og at sprede sig til andre steder i kroppen”

Ny brug af anæmimedikamenter kan udgøre våben mod kræft
“Eftersom fibroblaster er tilstede i alle solide tumorer, kan vores resultater vise sig at være relevante for mange forskellige kræfttyper. Den behandling vi har brugt testes i øjeblikket i kliniske forsøg mod anæmi og kunne muligvis også bruges til at behandle kræftpatienter,  udtaler Chris Madsen som har stået i spidsen for forsøgene på BRIC og the Francis Crick Institute.

Forskergruppen fandt på at bruge det eksisterende præparat, da det rammer en afgørende regulator af celleprocesser kaldet PHD2, en behandling som altså er i kliniske forsøg mod anæmi. Da udvikling af nye medicinske præparater er meget tidskrævende og dyrt, vil det at et præparat allerede er godkendt og testet for toksicitet, kunne fremskynde brugen af præparatet i en ny sammenhæng. Forskerne håber dermed, at deres resultater vil bidrage til at fremskynde brugen af PHD2-hæmmere til kræftbehandling.

Nell Barrie, som er senior forsknings- og informations manager ved Cancer Research UK, udtaler: "De fleste kræftrelaterede dødsfald skyldes spredningen af kræftceller til andre dele af kroppen, hvor de vokser som sekundære tumorer. Vi ved at det ikke kun er kræftceller som spiller en rolle i denne proces, men at andre celletyper også er involveret. Den gode nyhed i forskning som denne, er at den har potentiale til at stoppe kræftspredningen. Vores håb er at resultaterne kan føre til bedre måder at kontrollere sygdommen – og redde flere liv".

Forskningsprojektet er støttet af Novo Nordisk Fonden, Cancer Research UK, FEBS, Kræftens Bekæmpelse, Det Frie Forskningsråd, Innovationsfonden  og  Wellcome-Trust.