15. marts 2016

Fremtidens tarmflora får en hjælpende hånd

Mennesket har gennem tusinder af år udnyttet mikroorganismer i hverdagen. Et eksempel er forarbejdning af mælk til ost, hvor gode bakterier skaber et miljø, som ikke egner sig til skadelige bakterier.

I vores tarmsystem er der også en tilsvarende kamp mellem gode og skadelige bakterier, hvor de gode bakterier, såkaldte probakterier, sørger for at holde de skadelige bakterier i skak og dermed sikrer en balanceret tarmflora.

Ubalancer eller tilstedeværelsen af dårlige bakterier kan dette lede til diarre og alvorlige fordøjelsesproblemer. Derudover er der også fundet sammenhænge mellem ændringer i tarmflora og udviklingen af kræft og visse neurologiske sygdomme. Det er derfor vigtigt, at vi sikrer en balanceret tarmflora igennem hele livet.

I NxtGenProbio vil forskerhold fra Chr. Hansen A/S og Københavns Universitet samarbejde om at udvikle en ny metode til at finde gavnlige mikroorganismer. Det sker med hjælp fra Innovationsfonden.

- Vi kan blive sundere ved at genskabe en bedre tarmflora. I øjeblikket er der forskellige slags probiotika, som vi indtager, for eksempel i den yoghurt vi spiser til morgenmad. Hvis man finder andre og bedre former for probiotika, vil det forbedre vores levevis, siger Kim B. Jensen, lektor på BRIC, Biotech Research and Innovation Centre, under Københavns Universitet.

Minitarm dyrket i laboratoriet fra tarmstamceller. Klik for stort billede.

Forskerne vil benytte minitarme, som de kan dyrke fra stamceller isoleret fra tarmen. Disse stamceller vil under optimerede betingelser genskabe tarmarkitekturen. Forskerholdene vil efterfølgende måle, hvordan mikroorganismer vekselvirker med tarmcellerne i minitarmene. Her kommer supercomputere til at spille en central rolle i analysen af de mange målepunkter.

- Denne bevilling giver os en fantastisk mulighed for at kunne screene for nye probiotiske bakterier. Samt at drive vores fremtidige produktudvikling baseret på den nyeste, mest banebrydende forskning og arbejde med de førende forskere på området, siger Adam Baker, afdelingschef i den ansvarlige forskningsenhed hos Chr. Hansen.

Målet med projektet er efter tre år at kunne undersøge tusindvis af bakterier i prøver fra hundredvis af mennesker. Dermed vil det være muligt at finde frem til nye gavnlige mikroorganismer og på sigt kunne benytte mikroorganismer som et bedre supplement til traditionel medicin i forbindelse med sygdom.

Samfundspotentiale:
Ved at skabe en sundere tarmflora kan man forbedre menneskers levevis og forebygge blandt andet visse kræfttyper og neurologiske sygdomme.