12. februar 2016

Nyt kvalitetsstempel til Københavns Universitet

REKORD

Topforskere fra Københavns Universitet får otte store bevillinger fra Det Europæiske Forskningsråd ud af samlet ti bevillinger til danske projekter. Det er det største antal nogensinde til ét universitet i Danmark og muliggør en række samfundsgavnlige forskningsprojekter.

Forskere fra Københavns Universitet udmærker sig i den internationale konkurrence om forskningsmidler. Det Europæiske Forskningsråd (ERC) har netop offentliggjort modtagerne af de vigtige ERC Consolidator Grants, som gives til fremragende videnskabsfolk med lovende projekter, og Københavns Universitets forskere får et rekordstort antal med 8 tildelte bevillinger til en samlet værdi af knap 127 mio. kr. Det er det største antal bevillinger, ét dansk universitet nogensinde har fået fra ERC. De udgør desuden en betragtelig del af de i alt 10 Consolidator Grants, der er givet til danske forskningsprojekter i år.

- ERC-bevillinger er et af de flotteste kvalitetsstempler et universitet kan få i Europa, og vi er meget tilfredse med at Københavns Universitets forskere kan tiltrække så mange midler i år. Det er et lyspunkt i en tid med markante nedskæringer på både uddannelse og forskning, siger prorektor for forskning og innovation Thomas Bjørnholm.

Fra Big Data i sundhedsvæsnet til gamle gener

Listen over modtagere fra Københavns Universitet dækker en bred pallette af forskningsemner med stor betydning for både videnskab og samfund. Projekterne skal kaste lys over så forskellige emner som spredning af kræft, den tidligere udvikling af menneskets tarmsystem og den moderne hests biologiske udvikling.  Et fjerde projekt står til potentielt at kunne ændre den måde, vi som samfund behandler den stigende mængde af sundhedsdata om borgerne.

Hvordan kan vi forvalte den stigende indsamling af sundhedsdata om borgerne? Det vil et af de ambitiøse forskningsprojekter kaste lys over. Foto: Polfoto

Professor Klaus Høyer fra Institut for folkesundhedsvidenskab står bag projektet ’Policy, practice and patient experience in the age of intensified data sourcing’, som har fået en bevilling på næsten 2 mio. euro. Sammen med otte andre forskere skal han kortlægge en af samfundets helt store udfordringer og ressourcer:  sundhedsdata.

- Alle fra praktiserende læger til hospitaler og psykologer indsamler i højere og højere grad big data om borgerne. Og alle fra forskere til politikere og medicinalvirksomheder ønsker at bruge dem. Men der er en lang række potentielt modstridende interesser og lovgivning på området, fordi vores forståelse af dataindsamlingen er fragmenteret, fortæller Klaus Høyer. Med ERC-bevillingen bliver hans forskningsprojekt i stand til at kortlægge praksis og vilkår for dataindsamlingen og sammenligne med lignende dataspørgsmål i andre lande.

- Vi kommer til at kunne give de danske fagmiljøer, der trækker på sundhedsdata, en empirisk forankret forståelse af dataindsamlingen. Derved bliver det også muligt at rådgive politikere, forskere og klinikere om konsekvenserne af dataindsamling, så vi kan finde de mest optimale måder at forvalte det på, siger han.

Vicedirektør Kim Brinckmann
Forskning & Innovation