13. december 2016

Prestigefyldt EU bevilling til tre SUND forskere

ERC Consolidator Grant

Tre forskere fra SUND opnår det eftertragtede ERC Consolidator Grant, som uddeles hvert år til talentfulde erfarne forskere.

En god portion erfaring og videnskabelige resultater, der viser stort talent og potentiale. Det er nogle af de kvaliteter, som en forsker skal opfylde for at få det eftertragtede ERC Consolidator Grant. En bevilling, som er femårig, er på op til to millioner euro, og som i år uddeles til tre forskere fra SUND. Det drejer som om professor Eva Hoffmann fra Institut for Cellulær og Molekylær Medicin, professor Anja Groth fra BRIC og professor Christian Adam Olsen fra Center for Biopharmaceuticals og Institut for Lægemiddeldesign og Farmakologi.

"ERC Consolidator Grant er en betydningsfuld international kvalitetsmarkør, som kun gives til de allermest talentfulde forskere. Derfor er jeg både glad og stolt over, at SUND har tre forskere i denne runde, der nu har mulighed for at trække på en solid støtte til deres forskning. De tre forskere, som kommer fra helt forskellige steder på SUND, repræsenterer alle vigtige områder inden for grundforskningen. Jeg håber, at deres indsats vil give vigtige resultater og også kan fungere som inspiration og motivation for andre unge forskere”, siger dekan Ulla Wewer.

Dekan Ulla Wewer

Bevillingen er målrettet forskere med syv til tolv års erfaring. Intentionen bag legatet er at hjælpe forskeren med at konsolidere sig inden for sit forskningsområde og løbende udvikle sig til en succesfuld karriere i Europa. Bevillingen har til hensigt at styrke uafhængig og excellent forskning og retter sig mod forskere, der tidligt har vist store evner inden for deres videnskabelige disciplin.

Læs portrætterne af de tre forskere og deres forskningsområde: