6. november 2017

Forskningsresultater fra Finsenlaboratoriet fører til stiftelse af nyt biotekselskab

Biotek

En verdensomspændende patentaftale mellem Københavns Universitet og Region hovedstaden har nu ført til stiftelse af biotekselskabet ADCendo, som vil udvikle nye behandlinger mod knogle, bindevævs- og hjernekræft. Selskabet baserer sig på forskningsresultater fra Finsenlaboratoriet som er en del af BRIC og Rigshospitalet.

På Finsenlaboratoriet har forskerne Niels Behrendt, Lars Henning Engelholm og Christoffer Fagernæs Nielsens forskning i såkaldte ADC (antibody-drug conjugate) lægemidler vist så lovende resultater mod forskellige cancertyper, at resultaterne nu har ført til stiftelse af spin-out biotekselskabet ADCendo.

”I vores museforsøg kunne vi se, at ti ud af ti mus, som blev behandlet med vores ADC strategi, både fik fjernet canceren og overlevede, mens alle dyr i kontrolgruppen døde som følge af kræften. De aktuelle mus var injiceret med humane leukæmiceller, som altså slog de ubehandlede mus ihjel, men behandlingen forventes at være effektiv overfor flere former for kræft. Og vi arbejder i øjeblikket på nye ADC formater med gode egenskaber i denne henseende,” fortæller Niels Behrendt fra Finsen laboratoriet.

Forskerne har især fokus på primær knoglekræft, forskellige former for kræft af typen sarkom, og glioblastoma multiforme (GBM) som er den mest ondartede form for kræft i hjernen.

Direktør i selskabet er Henrik Stage, som er partner i  Ventac og desuden finansdirektør i de dansk-svenske biotekselskaber Synact Pharma og RhoVac, der begge gik på børsen i Sverige sidste år.

”Når jeg snakker om mine selskaber, er det allervigtigste, at vi har noget, der er relevant. Vi skal have en lægemiddelkandidat, som man kan have en forhåbning om, kan gøre en forskel for patienterne,” siger han.

uPARAP; en nøgle til cancerbehandling

Resultaterne er baseret på mange års grundforskning. Og forskerne fra Finsenlaboratoriet har altså identificeret receptoren uPARAP som target for et såkaldt ADC-lægemiddel. Ideen med ADC-lægemidler er, at antistoffet binder til uPARAP-receptoren, som er særligt udtrykt på cancerceller af typerne nævnt ovenfor. Herefter bliver ADC molekylet transporteret ind i cellen (internaliseret), hvor et toksin, der har været bundet til antistoffet, bliver frigivet og aktiveret, og dræber cancercellen indefra. Selskabet håber, at deres ADC’er kan blive en helt ny behandling af de nævnte kræfttyper, hvor der er akut brug for ny, målrettet medicin.

Håbet er, at ADCendos potentielle kræftlægemiddel vil virke, hvor førstelinjebehandling som eksempelvis kirurgi eller strålebehandling ikke har vist sig at være tilstrækkelig.

"I vores forskning har vi fundet flere effektive antistoffer, og konjugeret dem med flere typer af effektive toksiner. Nu skal vi have valgt den endelige kombination i vores hovedkandidat, så vi kan komme i gang med de næste prækliniske og kliniske aktiviteter”, uddyber Lars Engelholm fra Finsenlaboratoriet.

De centrale opdagelser, der endte med at føre til dannelsen af selskabet, blev udgivet tidligere på året i det videnskabelige tidsskrift Oncotarget (Nielsen et al, Oncotarget. 2017; 8:44605-44624).